måndag 3 november 2014

Om man sko vara smart?

Nu har jag läst en hel del böcker här på universitetsnivå och jag har konstaterat att det kommer en hel del nya ord och man förstår inte riktigt sammanhanget innan man har kollat upp vad det egentligen betyder, och det är jääävligt jobbigt!
Och jag råkar veta att ett par av mina läsare studerar endera på yrkeshögskola samt universitet och kommer i kontakt med nya ord, men jag vet inte om ni orkar slå upp dem och se vad de betyder, så jag kommer hjälpa er lite på traven och ge er några nya ord + ordförklaringar! Och om ni tillhör dem som inte behöver dem så kan ni alltid ta och lära dem ändå bara för att jävlas med er omgivning, ni kan helt enkelt låtsas vara smart.

Orsaken till att jag tänkte att jag skulle dela med mig av lite svåra ord är för att jag själv har problem med denhääär "finare svenskan", kanske rättare sagt den byråkratiska svenskan, måste bara medge att dialekter är mera charmerande!

Ordlista:

Adekvat = Håller måttet / Motsvarig
Distinktion = Åtskillnad
Alienation = Förfrämligande
Altruism = Medmänsklighet
Filantropi =  ~Välgörenhet
Typologi = Klassificering / Klassifikation
Stratifiering = Hierarkisk struktur

Jag tror jag kommer ge er flera ord senare, men här har ni alla fall ett smakprov på vad som väntar er!
Ni som går i gymnasie / högstadiet, ni kan be lärarna att visa lite altruism till er elever. Endera vet läraren vad du talar om eller så kommer hon högst antagligen stå där och se dum ut, det bjuder jag på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar