lördag 15 november 2014

Morbror lär mig nya uttryck

Då jag var hemma i pampas lärde jag mig ett helt nytt uttryck som jag håller helt på, och många passar in på det. egentligen är det ett ord som får ett helt ny innebörd!
Har ni hört talas om 4H? Man skulle laga mat / snickra / jobba / vara ute i naturen och då fick man fylla i ett häfte alla timmar man fick ihop, och sen om man var duktig fick man ett pris!! Ooh, ljuva barndom! Dock slarvade jag alltid bort häftena men det bar en annan sak..


Men min kära morbror lärde mig en helt ny innebörd vad 4H står för, det betyder inte egentligen det jag tidigare berättade om. Han lag fram det såhär att dagens ungdomar lider tyvärr av 4H.. 
Men vad menar han med 4H

HELVETIS HÅRT HOLDI HEJMIFRÅN!!!

Dagens ungdom lider av att de har föräldrar som gör precis allt för dem.. Tvättar, betalar räkningar, städar för dem till och med betalar deras lägenhet och nya saker.. Och då lär de sig inte att uppskatta det enkla här i livet..

Men det finns förstås undantag som bekräftar regeln, men nu vet ni i alla fall vad jag menar när jag säger att JUST PRECIS DU LIDER AV 4H!



 Men om dit barn inte vågar ringa och sjukanmäla sig då de är över tjugo, eller skämmer bort det så han/hon inte kan ta eget ansvar vågar jag nästan säga att det har gått för långt. Om man är tjugo och inte kan ta hand om sig själv har man misslyckats som förälder.

Ingen kritik riktad till någon, men lite måste man faktiskt kunna göra själv! Men om man lider av en sjukdom eller annars har förhinder på något sätt är det självklart att man ska söka stöd av föräldrarna, men det är då en annan situation.

8 kommentarer:

  1. Problemet med mina föräldrar är att de inte låter mig göra saker själv. Jag är medveten om att jag alltid varit ett bortskämt barn och hatar mig själv för det. Det händer sig att jag gör saker i hemlighet för att mina föräldrar inte ska gnälla om att få göra det åt mig (tack och lov bor jag inte längre hemma) och iom. att jag alltid blivit curlad har jag svåra problem med t.ex. att prata med främlingar och "vuxensaker" i allmänhet som att gå till banken eller till kela då jag aldrig fått göra sånt ensam och mina föräldrar oftast har varit där och pratat för min skull. Jag har fått skrika och svära för att få mina föräldrar att inse att de inte behöver vara med och övervaka när jag ska skriva min CV. Jag har svårt att hålla i pengar eftersom jag alltid fått pengar när jag behövt och aldrig har behövt ta konsekvenserna av att ha använt upp månadspengen som ska räcka till mopobensa och lördagsgodis och telefonräkning och allt möjligt, eftersom mina föräldrar har betalat dehär sakerna. Tror mina föräldrar fortfarande betalar min telefonräkning, nån sån har jag inte fått på flera år... Också nu när jag bor själv betalar mina föräldrar en del av min hyra och jag får fruktansvärda mängder julklappar i förhållande till vad mina kompisar får, nog har mina föräldrar helt bra med pengar men vi är ju inte precis rika eller så. Längtar helt fruktansvärt tills min utbildning är klar så att jag kan skaffa ett riktigt jobb och tjäna egna pengar så att jag inte skulle vara beroende av dem på något sätt alls. Tycker inte om främlingar, tycker inte om beröring, blir fruktansvärt arg om någon stör mig, klarar inte av "smalltalk" (även om det blivit bättre sen jag flyttat hemifrån) och är väldigt paranoid eftersom jag aldrig liksom fått ha mina saker ifred och mina föräldrar alltid varit med på ett hörn oberoende av vad jag gjort, så länge jag inte gjort det i hemlighet eller någonstans där de inte kunnat vara med.

    Tack för att du skrev om det här, det är ett viktigt ämne som folk kanske inte tänker på. Speciellt för de som blir föräldrar första gången, det är viktigt att inte skämma bort sina barn allt för mycket. Kärlek kan man överösa dem med men det är viktigt att visa sin kärlek på andra sätt än genom gåvor och den här typen av handlingar. Barnen får det svårt senare i livet och det kan ge ränder som aldrig går ur. Att curla gör nog mycket mera skada än nytta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är väldigt chockerad, det är första gången jag hör från din synvinkel! Väldigt intressant att höra hur du tycker och tänker. Och framför allt att det har blivit ett problem för dig! Jag tycker att dina föräldrar borde acceptera att du vill försöka lära dig att klara av saker ensam. Jag tror att jag kommer fundera över curling föräldrar i ett till inlägg, och då kommer jag hänvisa till din kommentar och fundera på hur man kan göra i den situationen. Fick så otroligt mycket inspiration då jag fick höra från din synvinkel, det tackar jag för!
      Men jag är också väldigt imponerad att du försöker göra dig självständig! Bra jobbat!!

      Radera
    2. Jag har nog tvättat kläder och städat och sånt när jag bodde hemma, så det har jag ändå inte haft svårt med. Det är mera den psykiska/sociala biten och rädslan för att göra saker "fel" eller på "fel" sätt som är det värsta.

      Radera
    3. Aah jag förstår! Man ska aldrig vara rädd för att göra fel, genom att göra fel lär man sig att göra rätt!

      Radera
  2. Alltså gud va klockrent! Helt hemskt då man hör att det faktiskt finns människor som aldrig tvättat sina kläder själv innan de flyttar till studielyan... Osv osv. Jag själv flyttade ifjol till Vasa, fler hundra kilometer från mitt hem, för att studera. Problem? Nej. Är man så här pass gammal, skall man nog kunna sköta sina praktiska sysslor själv. Mamma o pappa kan visserligen fungera som ovärderliga stödpersoner i en del fall, men i sista hand ska man nog sköta sig själv och bestämma över sitt liv! Våga ta ansvar och säga ifrån liksom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet! Det är så tragiskt att se att 20 + ungdomar kan knappt ta hand om sig själv.
      Men jag måste erkänna att jag tvättade sällan kläder när jag bodde hemma (man kunde räkna gångerna på en hand) men jag hämtade ved under vintern istället och dylikt. Men då jag flyttade hemifrån så klarade jag nog nästan helt utan problem att tvätta kläder. Men nu fixar jag nog allt själv utan problem.

      Radera
  3. Om man är intresserad av det här så såg jag på Malou för några månader sen och de tog upp ämnet bra :) Här är en länk till programmet.
    http://www.tv4.se/efter-tio/klipp/veckans-tema-helikopterf%C3%B6r%C3%A4ldrar-2560118

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså jag såg hede programi! He va så jävla bra!

      Radera