onsdag 19 november 2014

Är du en Curling förälder?

För ett par dagar sen skrev jag om att min morbror lärde mig ett nytt uttryck som han kallade 4H, vilket som i sin tur betydde:

HELVETIS HÅRT HOLDI HEJMIFRÅN!

Dagens ungdom lider av att de har har föräldrar som gör precis allt för dem.. Tvättar, betalar räkningar, städar för dem. Till och med betalas deras lägenhet, inte helt ovanligt att föräldrarna ser till att de har de nyaste sakerna heller..

Är det någon som känner igen sig?

Men i alla fall fick jag mycket respons! Det är jag fruktansvärt glad över, men en reaktion som jag blev halft om halft förvånad över var att han eller hon inte ville ha hjälp av sina föräldrar, men de tvingade på personen i fråga sin hjälp ändå fastän den inte "behövdes", utan man ville försöka själv. Och detta var helt nytt för mig!

Så pga alla reaktioner tänkte jag göra ett längre inlägg om Curlingföräldrar för det verkar som att det intresserar!
Men vad är en Curlingförälder?

Symptom för att vara en Curlingförälder:

- Överbeskyddar barnet, låter inte barnet göra något själv.
- Istället för att cykla/buss kör du barnet till platsen fastän det är en väldigt kort bit.
- Barnet behöver inte hjälpa till där hemma, du städar hans/hennes rum istället för att de ska själv fixa det.
- Man betalar deras hyra
- Om pengarna är slut så får precis så mycket han behöver.
- Skämmer bort barnet med en massa olika gåvor.
- Följer med på arbetsintervjun 
- Fasten han/hon är myndig ringer du till skolan/jobbet att han är sjuk osv.

Listan kan göras hur lång som helst men pointen är att barnet inte behöver göra något själv. Så fort något inte går enligt barnets vilja ser du till att fixa det. En annan möjlighet är att du är rädd att barnet inte ska tycka om dig så du försöker visa din kärlek till barnet genom att dränka dem i gåvor..

Känner du dig träffad? Bra!

Innan jag går in på konsekvenser och liknande vill jag visa en video som jag blev tipsad om av Anne!


Jag tror jag slänger upp en video till!


Som sista videon förklarar kan en Curlingförälder vara allt från att köra barnen till träningarna till att inte låta barnen ha några motgångar alls!

Men vad kan det komma för konsekvenser? Jag ska citera från den tidigare kommentaren:


Det händer sig att jag gör saker i hemlighet för att mina föräldrar inte ska gnälla om att få göra det åt mig (tack och lov bor jag inte längre hemma) och iom. att jag alltid blivit curlad har jag svåra problem med t.ex. att prata med främlingar och "vuxensaker" i allmänhet som att gå till banken eller till kela då jag aldrig fått göra sånt ensam och mina föräldrar oftast har varit där och pratat för min skull. Jag har fått skrika och svära för att få mina föräldrar att inse att de inte behöver vara med och övervaka när jag ska skriva min CV. Jag har svårt att hålla i pengar eftersom jag alltid fått pengar när jag behövt och aldrig har behövt ta konsekvenserna av att ha använt upp månadspengen som ska räcka till mopobensa och lördagsgodis och telefonräkning och allt möjligt, eftersom mina föräldrar har betalat dehär sakerna.[..]
 Tycker inte om främlingar, tycker inte om beröring, blir fruktansvärt arg om någon stör mig, klarar inte av "smalltalk" (även om det blivit bättre sen jag flyttat hemifrån) och är väldigt paranoid eftersom jag aldrig liksom fått ha mina saker ifred och mina föräldrar alltid varit med på ett hörn oberoende av vad jag gjort, så länge jag inte gjort det i hemlighet eller någonstans där de inte kunnat vara med. 

Som ni kan läsa här så mår inte personen bra pga att han blir curlad av sina föräldrar.. Jag kan riktigt förstå hans ilska att inte kunna klara av "vuxen" saker som han/hon kallar det. Tänk er att inte få göra någonting själv?
Och man har börjat se allt oftare att föräldrar ringer och klagar till läraren och förstår inte varför han har så låga betyg.. Och att det är lärarens fel att dit barn har dåliga betyg.. Är det rätt?




Så vad kan man konstatera att konsekvenserna blir?

 Speciellt för de som blir föräldrar första gången, det är viktigt att inte skämma bort sina barn allt för mycket. Kärlek kan man överösa dem med men det är viktigt att visa sin kärlek på andra sätt än genom gåvor och den här typen av handlingar. Barnen får det svårt senare i livet och det kan ge ränder som aldrig går ur. Att curla gör nog mycket mera skada än nytta. // Orginal inlägg

Kort och gott kan man säga att barnet får det mycket svårare att klara av enkla saker.. Och de mår inte sämre av att städa sina rum själva.. Och om de vill ha en ny dator, se till att de arbetar för den så de lär sig att uppskatta saker och ting!
Om de inte måste arbeta för sina saker kommer de aldrig att uppskatta det lika högt som om de måste försöka själv, och faktiskt jobba för att få det de vill ha! Och bara för att de har motgångar kommer de ändå att älska er lika mycket.. Men vill du se dina barn helt bortskämda? De kan inte koka, de kan inte sköta om sin ekonomi eller sig själv..Du gör dig själv och dit barn en tjänst om du låter dem gå igenom lite motgångar.. Du kan finnas där som en stödperson, och finnas där då det faktiskt behövs.
För det är inte heller meningen att du ska ha dina barn att cykla i ösregn eller låta dem svälta en månad.. Gäller att ha lite spelöga!

Hur mycket får man Curla som förälder tycker ni?

Beroende på respons kanske det kommer en till text som behandlar Curling föräldrar!

2 kommentarer:

  1. Bra inlägg! Just de här sakerna har vi i min vänkrets suttit och diskuterat de här senaste dagarna, och det är ju verkligen ett problem!
    Vi var för inte så länge sen på ett studiebesök till ett ställe där de bl.a. sysselsätter ungdomar som inte farit vidare till studielivet eller börjat arbeta efter grundskolan, och där berättade de att de möter två olika typer av "problemungdomar":
    de som man först kanske tänker på, alltså missbrukare och utstötta, men sen också just curlade barn, som fått allt serverat och sen inte klarar av att göra något själv eller ställer helt sjuka krav på vad löner och sånt ska vara före de kan tänka sig jobba.. Så verkligen något man borde ta tag i, innan det blir ännu värre! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oho! Detta trodde jag faktiskt inte! Att Curlade barn faktiskt kan komma som en problemgrupp.. Men ändå förstår jag det, och då man tänker efter ligger det något i det!

      Radera