tisdag 14 oktober 2014

Plague Inc

Sprid sjukdomen vidare!

Hallåå! Jag vet att de flesta som läser detta inlägg kommer sucka för ni är inte spel intresserade.. Men jag skriver ändå för jag vet att det finns någon likasinnad nörd någonstans därute som läser vad jag skriver..
Nej men kort och gott vill jag rekommendera ett spel som heter Plague Inc.


Spelet går helt enkelt ut på att konstruera en sjukdom som kan slå ut världen.

Då man börjar väljer man ett land där man vill börja sin plåga, och beroende på om landet är rikt/fattigt/varmt /kallt och så vidare måste man utveckla de olika virusen så att de klarar just sig i den miljön.
Och vart efter man lyckas sprida sig till andra länder kan man mutera viruset så det klarar sig i den nya miljön. Då virusen blir för farlig så börjar de olika länderna hitta ett botemedel och det blir bara svårare att klara sig..
Och hela tiden kommer det upp olika "world events" som man måste tänka på, t.ex. om det kommer fram att forskarna har märkt att ovanligt mycket fåglar flyttar till nya kontinenter så skulle det löna sig att viruset sprids med fåglar.. Och vart efter man klarar igenom spelet får man olika typer av virus/bakterier. Och alla har olika specialiteter.

Helt roligt spel och det är mycket mer tänkande bakom än vanliga.. Rekomenderas!

T.ex. om ni är rädda för Ebola så kan ni i förväg ta reda på hur det sprids, symptom och då får man se hur snabbt det sprids.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar