tisdag 23 september 2014

Vegetariska tankar


Jag tror bilden talar för oss alla, och inga fler tankar behövs!
Men jag måste säga att fastän jag inte är vegetarian är jag lite fascinerade av dem. Att någon är villig att ge upp kött kanske av etiska, medicinska (tål inte kött?) eller etiska skäl. Eller begränsa sitt kött intag att bara vissa sorter äter man (som t.ex. muslimer). Att det finns personer som måste tänka en extra gång innan de sätter nått i munnen.
Jag förstår inte, eller jag förstår men jag skulle aldrig ge upp kött för det är en upplevelse varje gång jag sätter kött i munnen, Nästan så jag får en MUNGASM eller en MATGASM (motsvarar en orgasm fast med mat) varje gång jag sätter en saftig köttbit i munnen!

Men en sak jag funderar över med vegetarianer.. Om de är vegetarianer varför äter de fisk? Är fisk mindre värda? Men varför är det så? Jag har också hört folk säga att de är vegetarianer men de äter fågel? Så är det inte lite av en dubbel moral? Eller är det bara en trend? Att det är inne att vara vegetarian men så är en favorit mat typ broiler. Men då vill man inte vara utanför för alla ens vänner är vegetarianer (ni vet grupptryck..) så då går man runt och säger: Jojo jag är vegetarian men jag äter fågel, eller jag äter bara tonfisk för det är så enkelt att stapla upp i skåpet..

Jag tror att jag ska börja kalla mig själv vegetarian, men jag äter allt kött förutom kalkon, för det tycker jag inte om.

6 kommentarer:

  1. En kvasi-vegetarians försvarstal

    Jag känner mig lätt träffad av det här inlägget (har möjligen kanske diskuterat frågan med Andreas förut...) och tänker skriva ett svar, inte ens nödvändigtvis i syfte att argumentera, utan bara för att sammanfatta vad jag tycker och för att jag kan. Det har kanske framgått redan, men jag äter alltså inte kött, däremot äter jag nog fisk. Det finns en ypperlig benämning för det här, nämligen pescetarianism – men till och med Word tar fel för ett sådant ord; ingen använder det. Därför kallar jag mig alltså vegetarian när och om jag måste ha en benämning för min diet.
    Mina skäl till att lämna bort köttet är lite röriga. För det första var det aldrig något beslut, det nu bara blev så. Jag har aldrig tyckt att kött är sådär övermega gott, det är dyrt, det är dåligt för miljön, det är oetiskt och det är inte hälsosamt. Det var inte svårt för mig att lämna bort det. Men fisk å andra sidan... Det är gott! Du frågar dig om fiskar är mindre värda; ja, det är de (förlåt till alla med akvariefiskar). Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför, men jag tillägnar inte laxen samma värde som en ko, kanske för att den inte är ett däggdjur men det är ju inte hönan heller... Det måste helt enkelt handla om vad man vuxit upp med.
    Jag skulle för övrigt kunna sluta äta fisk också – vem vet, kanske jag gör det – det är bara det att jag skulle bli så krånglig som matgäst. Det är illa redan nu och tänk sedan när jag typ inte kan äta någonting som folk bjuder på. Jag kan bara föreställa mig hur dåligt samvete man måste ha som vegan (ganska bakvänt det där egentligen)!
    Din text var megaunderhållande även om jag – som mer eller mindre alltid – inte höll med om någonting. En sak har vi i alla fall gemensamt! Liksom du inte tvingar dina matval på andra så gör jag det inte heller. Man får absolut äta kött om man vill, jag vill bara inte göra det.
    (Förresten, jag tror att elitist-vegetarianerna kan ha något emot att ta med dig i sin klubb, att lämna bort kalkon räknas möjligen inte...)
    - S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så du anser att fiskar är mindre värda? Blir du inte en rasist då? Då du har skillnad? Och om de är mindre värda anser du att det är okej att äta dem.. Gäller samma sak då man talar mänskor? Jag börjar bli orolig..

      S - lika roligt som förr att argumentera med dig! ;)

      Radera
    2. Nej, jag blir inte rasist då - av den orsaken att definitionen på rasism är ganska snäv. En rasist är en person som ser biologiska skillnader på människor och delar in dem i raser (det finns inte olika rasers människor) och dessutom tycker att vissa av de här raserna är kvalitativt bättre än andra. Att folk sedan felanvänder ordet, "åldersrasism" och what not, är en annan sak (Jup, Sagas tidiga morgon besserwisser-stund)... Jag gör en distinktion på olika arter - det är skillnad - och det gör förresten du också om du lämnar bort en fågelart.
      Anklagar du mig förresten för kannibalism? Jag som inte äter rött kött! Dessutom... Lite kanske man smakar på människor som man tycker om ibland, men inte går jag nu nära folk jag inte gillar i onödan!
      - S

      Radera
    3. Jag skippar feminist pratet där i början och hoppar till biten där du smakar på mänskor.. Hur? Haha, förlåt ;)

      Radera
    4. Feminist-prat?

      Jestas med dig, Andreas! ;D

      - S

      Radera