fredag 19 september 2014

Shoppning och hjälpa alkisar

Idag var jag och köpte ett par skjortor så jag har att välja på när man ska på sitz, lite jobbigt om alla tror att man ska på begravning då man kommer så jag var tvungen att fixa till det.
Detta ledde till att jag for in till centrum och till jack an jones, snurrade runt och kände mig halft förvirrad.
Men då kommer en jävligt snygg expedit och frågar på finska om jag behöver hjälp? Och då svarade jag med min exemplariska finska: Kyllä me tarvin, och då hon frågade vad jag behöver så blev jag ett frågetecken. Och började fundera vad fan är skjorta på finska? Jag började med att fråga puheteko ruotsia? Men hon grimaserade och sa nej tyvärr. Då släppte jag tanken på att försöka hitta orden så jag började försöka beskriva vad jag ska göra. Jag såg ganska dum ut men jag fick fram efter mycket om och men: lauantaina mentiin coktail sitz, ja nyt me halun uuden paita.. Hon små log och frågade om jag behöver en kaulaus paita (eller hur fan man stavar skjorta på finska) och jag nickade frenetiskt och sa ja! Vi diskuterade om jag vill ha mörk eller ljus och jag tyckte att vi skulle ta lite ljusare. Prövade båda skjortorna och jag köpte både skjortorna.
Jag tror att hon blev lite förtjust i mig, och stolt över att jag talar så bra finska så hon började fråga en massa saker, om jag är från sverige och var jag håller på med riktigt. Haha, oj gud.. Ni skulle ha varit där, nästa gång jag ska handla kläder borde ni se på och äta popcorn! Men det tog bara ca 20min, så är stolt över mig själv!


Men nu frågar ni er själv, men var kommer alkoholisten in i bilden?
Jo det var under shopingrunda nummer två. Var nu ikväll och handlade mat, lite piroger och sånt. Får inte glömma att jag tog lite godis för att skämma bort mig själv. Har planerat en myskväll för mig själv. Frivilligt eller ofrivilligt men lat ska jag vara i alla fall.

Men tillbaka till alkisen. 
Då jag var påväg till butiken så mötte jag en man som kom gående emot mig och han kunde knappt stå, jag talade i telefonen men vi hamnade att sluta tala för efter tredje gången då mannen tänkte åka under en buss så drog jag fram min otroliga finska kunskaper igen. Jag frågade: oletko kaikki on kunnossa? Jag försökte fråga i alla fall om allt är i skick, han sluddrade till svars att eeeei, on lian kännissä. Men då jag hjälpte bort honom från vägkanten mot väggen blev han överlycklig och då frågade jag: me autan, tarvitko? Han blev överförtjust och sa att han behöver men har du tid? För du måste inte, om du inte kan. (tror jag att han sa) Men jag skakade på huvudet och sa att jag hinner. Han fick fram att han bor vid ett hotell riktigt här nära, och jag minns att jag hade gått förbi ett hotell här i närheten så jag hjälpte honom ditåt. Måste poängtera att han var noga med att ge mig beröm och ge mig en någorlunda vägbeskrivning. Då han sa nåt och jag ursäktade mig att jag inte förstod vad han sa för jag talar svenska så svarade han på svenska: Det gör inget, jag kan tala svensk. Så sista biten tog vi på svenska och han ville bjuda mig något att dricka vid hotell baren men jag tackade snällt nej och sa att jag ska och handla mat. Men vi kom jätte bra överens, han sa att de vet vid hotellet att han brukar bli full så det gör inget, och att han far till Spanien imorgon.

Så med andra ord blev vi bästa vänner! Haha, nej men saken är den jag fick bättre service på svenska av en väldigt över berusad man än vad jag har fått här i stan. Men det är sånt man får leva med. Känner mig själv glad att jag hjälpte honom, tänk om han skulle ha trillat framför en bil? Och sen ha i bakhuvudet resten av sitt liv att man lät bli att hjälpa en en utsatt person.. Nej, det skulle jag aldrig klara.. Så nu är jag väldigt glad att jag hjälpte honom! Han var väldigt glad att jag hjälpte honom, och det syntes! Skulle kanske varit annorlunda om han skulle ha varit fientlig, men han var väldigt glad och snäll.
Så nu har jag gjort min goda gärning, nu är det din tur!


Men, vad är det som har hänt med bloggen?
Haha jaaa.. Jag har ändrat om den lite, den var så mörk den förra..
Men nu är den uppdaterad!


Man kan välja hur den ska ut då man öppnar den, jag gillar då det visar bilder från alla olika inlägg, så får man välja inlägg efter bild.
Men självklart ska ni läsa ALLT! ;) Men berätta gärna vad ni tycker! Ni kan pröva klicka er runt och hör av er och säg om det är bättre eller sämre?
OBS! Kan kanske vara liite slö först när det ska ladda alla bilder.. Men ni överlever! Jag hade problem kanske i en två minuter men sen löpte det riktigt smooth! Jag öppnade sen i explorer också för att se om allt fungerade och där funkade helt utan problem! 

Så hör av er och säg vad ni tycker!

4 kommentarer:

  1. Bra med lite goda gärningar ibland :) Känns bra för den som blir hjälpt, för den som hjälper och kanske dessutom inspirerar eventuella vittnen och på så vis hjälper man flera än man tror :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, och sen om jag skulle ha bestämt att ignorera honom, och han sen skulle ha hamnat under en bil, tänk hur dåligt man skulle ha mått efteråt..
      Så jag tycker att det var det ända rätta jag kunde göra!

      Hoppas du gillar den nya designen!

      Radera
  2. Måste erkänna att jag tittade in på din blogg mest pga att du är kille, det finns helt för få av er bland bloggare! Hur som helst så gillade jag ditt inlägg och klickar säkerligen in mej hit på nytt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, bra att vara ärlig! ;)

      Men det var bra att du gillade att titta in i alla fall, och hoppas du kommer snart igen!

      Radera