måndag 1 september 2014

Överlevnadshandbok dag 8 + min dag

Hallååå!

Nu har jag tame fan varit social hela dagen, sprungit runt, ätit gratis mat och fått några halar märken. 
Nej men idag har de haft karneval, de har haft varje år vid läsårets början en karneval där olika ämnesföreningar har olika stånd där de presenterar vad de står för. Jag fotograferade inte själva stånden för det var jäävligt mycket folk!

Men om vi backar tillbaka lite så började det med att Emma (barndomsvänner) kom över och tittade hur min lägenhet ser ut. Så vi satt här en bra stund och och talade skit. Sen gick vi in till stan för att hitta ett "unicafe" där man kan äta billigare om man är studerande. Men tyvärr hade de slutat att servera mat. Men det gör inget för vi hittade ett ställe där de serverade gratis mat! Riktigt lyx att få äta roulader (eller vad det heter.. tunnbröd ihoprullat med olika fyllnader). När vi hade tryckt i oss lite mat där så började vi gå runt och se vad det fanns för olika föreningar. Då vi hade tittat ett snabbt varv skulle hon gå vidare för att träffa en kompis men då hade en annan klasskompis hunnit dit, var lite meningen att vi alla tre skulle gå runt men Emma han inte vara så länge. Men Jag och Didrik klarade oss riktigt bra ändå. Vi gick och tittade ett varv till och vi konstaterade att det finns bra konstigt folk här i Helsingfors..

Lite bilder:

En gatusitz som man kunde anmäla sig till, de sjöng snapsvisor på finska, riktigt mysit!

Här börjar alla olika stånd, många stånd var även inomhus.
Alltså jag måste bara berätta om de olika ämnes föreningarna, jag kan inte riktigt släppa dem ännu.. Men de hade om precis allt! Det kunde vara någon kampsport, öl klubb eller typ matte klubb. Men då hade de dessutom något religiöst, nörd klubb, anime klubb (de var utklädda) och de hade till och med BDSM klubb.. Det roliga var att BDSM "ståndet var bredvid det religiösa och regnbågs ståndet. Haha vilken kontrast! Okej jag kan inte släppa BDSM ståndet ännu, de hade bundit fast en killes armar med en massa rep och sen satt lappar som man kunde dra bort där det stod lite info och dylikt.. Men det var helt intressant att gå runt och se vad som erbjuds.

Men efter det konstaterade jag och Didrik att vi behöver mat!
Så vi gick och åt gratis mat igen!


Sen gick vi till Clas Ohlssons, jag köpte ett par högtalare och en klocka, lite trögt att leva utan musik.
Sen tittade vi runt lite och vi började söka oss hemåt.

När vi hade gått skilda vägar och jag hade kommit upp till järnvägstorget från metron så hör jag någon som halvt svär och ropar DEAS, så då vänder jag mig om och ser en helt uppgiven själ, men dock ett bekant ansikte! Träffade på Sabina som är från samma by som jag och nästan grannar, endast 2-3 åkrar emellan!
Hon förklarade att hon har haft en för jävlig dag och konstaterade hon att hon måste få mat för att överleva, så jag sa att jag kan komma med som sällskap.


Jag tänkte att jag måste ta en bild så ni får bevis på att jag faktiskt umgås med personer, och att de finns på riktigt. Så jag inte bara nämner olika namn, för vem vet? Kanske de andra bara existerar i mitt huvud!

Men här kommer lite saker som jag har fått fixat idag!

Nu om jag ser någon söt tjej på stan kan jag visa detta kort till dem, och förhoppningsvis få en kram!


Och så har jag dessutom lyckats få lite halar märken! Måste bara få tag på fler..


Så vad har jag lärt mig idag? Gå alltid på olika evenemang!! Man kan få gratis mat, väldigt bra nu när man är en fattig studerande!
Och på dessa evenemang kan man få halar märken och de är ett måste för alla studeranden!

Och jag kan meddela att jag har lärt mig att använda spårvagn och buss riktigt bra! WOHOO!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar