torsdag 11 september 2014

Andreas bryggde öl

 Jag rotade runt bland mina bilder och hittade från i somras då jag och Vikki bryggde öl. Vi hade länge velat pröva på för att se om vi klarade av det eller inte. Och man kan säga att vi klarade av det! Jag kommer inte beskriva vad vi gör för det är så pass längesen att jag kommer berätta fel.. Men lite kan jag berätta i alla fall.
Först så köpte vi allt vi behövde från Prisma, en satts med själva "ölet" och i det skulle det sättas olika ingredienser som t.ex. socker.
Sen kokade vi innehållet så det blev flytande ( det var trögflytande först) och sen blandades det ihop med vatten.. Fan vad många mellansteg glömdes bort.. Men först och främst rengjorde vi all utrustning ordentligt!
Sen bar vi bort hela blandningen för att stå på jäsning i sval temperatur, och då det hade jäst klart fick vi sätta det på flaskor (det kunde ta över en vecka).



Sen tappades ölen på flaskor

Tvättar först bort etiketter och sen kokades flaskorna
och till sist med desiniferingsmedel (felstavat..)
paketering
Innokaaaasss!!
Självklart spillde vi en hel del, vi provsmakade en hel del den kvällen.. Haha fyfan så mycket jobb!
Men fan så roligt!

 Jag kan säga att det smakade ungefär som fosters, och det var en lyckad första satts! Och jag kan säga att det hör till att alla prövar på att göra öl åtminstone en gång i sitt liv! Det hör nämligen till, och jag vågar nästan påstå att detta går under kategorin allmänbildning!

P.S Vi fick typ 20 liter öl...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar