torsdag 15 maj 2014

Livs visdomar..

Tycker att jag ska dela med mig av lite quotes idag, lite livs visdom är aldrig fel, kanske allt är inte livs visdom, men det får en att tänka.


Och andra vägen runt, det får vi inte glömma.. Jag håller helt med i detta påstående, man ska inte skämta om våldtäkt, och aldrig anklaga någon i onödan. personen som man anklagar för våldtäkt får stora sociala problem, samt han/hon kommer få det svårt i fortsättningen.. Så om du gör bort dig i fyllan, skyll dig själv, eller om du ångrar dig efteråt.. Man kan inte få det ogjort.
Men våldtäkt är fel, och det finns även män som är utsatta, inte bara kvinnor. 


Problemet är aldrig själva problemet.. Utan din attityd till problemet.. Om du kan ändra på din attityd så kanske problemet försvinner? Och det finns ofta flera lösningar på ett problem.


Var ska jag börja? Måste vi verkligen ändra på vårt utseende för att bli accepterad?
Står allt rätt till om du behöver ändra på dig för att känna dig accepterad?
Fastän du känner dig ensam, ska du veta någon känner precis likadant, om inte värre.. Hitta varandra, och ta hand om varandra.


Vi är alltid rädda att säga våra åsikter öppet för det kan komma konsekvenser, men om man ger personen ifråga "skydd" så han inte kan ta någon skada så kommer han tala sanningen.. Oftast.

Så jag hoppas att ni gillade mitt inlägg! Njut av eran dag, det ska jag i alla fall.

8 kommentarer:

  1. Att ta upp falska anmälningar och sjuka rykten är destruktivt. Har du själv nånsin hört talas om en anmälan som är BEVISAT falsk? I Sverige anmäls ca 6000 våldtäkter årligen och inte ens 200 av dem leder till en fällande dom. Ja, bevis saknas. Men bevis saknas också för att kunna säga att anmälan är "falsk".

    Vet du hur mycket som krävs för att man ska våga anmäla en våldtäkt? Vad som händer när man gör det? Hur mycket skit man får ta, hur patetiska frågor man får i rätten? Med största sannolikhet frias den som våldtog en. Och då har man inte någon aning om hur många övergrepp som aldrig anmäls. Med tanke på att största delen av det farliga våldet i samhället görs av män och att 98 procent av våldtäkterna görs mot kvinnor, tycker du verkligen att det är värt att publicera bilder där man rättfärdigar synen på att det finns kvinnor som knullar andra än sina pojkvänner i fyllan, och oj hoppsan... what to do... anmäl honom för VÅLDTÄKT! Tror du på riktigt att det finns så många kvinnor där ute som tänker på det sättet, att det är värt att ta upp? Det saknar verklighetsförankring.

    http://thefuzzymuffin.tumblr.com/post/63471780904/vissa-pastaenden-maste-ifragasattas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart tycker jag att alla anmälningar ska tas på största allvar, och jag vet att de får patetiska frågor som t.ex. var du full? Vad hade du pådig? Såna saker ska man inte behöva tänka på..

      Men jag tycker om man ljuger inför rätten, ska man bestraffas med det straff som motparten skulle ha fått, för beklagligt men sant har samhället blivit dummare, och ser bara dollar tecken vart de en går. Som tur har vi fortfarande lite bondförnuft kvar här i norden.. Men det har faktiskt blivit vanligare att man drar folk inför rätta för att få pengar..

      Men jag håller helt med dig, allt för liten andel av våldtäkterna kommer fram, och de är sjukt svårt att bevisa..

      Och ja, jag är medveten om 1 - 2 fall (ena är bara ett rykte) där kvinnan hade ljugit, och hon hade erkänt till sist.
      Men som sagt det är farligt att kritisera de som vågar komma fram med budskapet om man sedan hånar dem, det kan leda till att ingen annan vågar stiga fram.

      Radera
  2. 1-2 fall är ganska långt från antalet anmälda våldtäkter och sen antalet dömda. Och om det ena fallet dessutom är ett rykte...? Som sagt ville jag påpeka det obehagliga i att sprida en meme och tankar om saken som normaliserar något som verkligen inte är normalt i stället för att koncentrera sig på det verkliga problemet.

    Det är ju rätten som tar ställning till om man "ljuger" eller inte. Om man sedan erkänner att man ljugit, så är det en annan sak såklart! Och angående pengar.. Jag har ju nu bara talat om statistik som jag hittat om Sverige, men om du tänker på antalet anmälda våldtäkter ställt mot antalet straffade våldtäkter, tror du verkligen att det i det sammanhanget skulle vara en bra idé att dra igång något "för pengarnas skull"? Risken är ju snarare så att det går precis tvärtom. Vill man ha pengar finns det nog andra enklare sätt. Skattebrott, stölder, you name it.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De anmälda våldtäkterna som kommer in är bara toppen av isberget. Och jag valde bilden ifråga också lite att provocera, för är det inte tabu att tala om det?
      Man säger att det är fel, och alla håller med men vem sätter en extra tanke på det? Men nu då jag gör det motsatta tycker folk att jag är en idiot som tar upp det, och börjar sätta fram starka argument. Detta skulle aldrig ha kommit fram om jag skulle ha sagt som alla andra. Men genom att gå emot strömmen har jag väckt starka känslor och på så sätt lägger man en extra tanke pådet..

      Vet inte om det fungerar så på alla, men för mig fungerar det, för dig har det fungerat.

      Hoppas du förstår hur jag menar?

      Radera
  3. Verkar som om det jag skrev hit till sist inte kom med. Hur som helst, det beror säkert på var man rör sig på internet. Personligen har jag sett för mycket kvinnohat och nedvärderande memes och kommentarer om allt som en kvinna kan tänkas hitta på. Så en meme där man dessutom drar allt våld kvinnor får utstå mot sin spets och hittar på nån bullshit, det får mig att se rött. Att sånt skulle vara tabu att tala om, eh, va? Det finns ju fast hur många Facebooksidor och bloggar där man dömer ut kvinnor på ett eller annat sätt. Men kanske du aldrig sett dem? Men annars, jo jag förstår nog hur du menar. Kommer t.ex. att tänka på experimentet "fuck poor people" (sök på youtube). Man väcker uppmärksamhet genom att provocera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett videon, och det var bedrövligt!
      Jag är ingen kvinno hatare, flera av mina bästa vänner är kvinnor.. Och jag har inte läst bloggar/facebook som skulle handla om kvinnohat. Är nämligen dålig på att läsa andras bloggar, tycker mest om att skriva och provocera fram reaktioner.

      Radera
  4. Känner att jag måste fälla en sista kommentar här, jag tycker alltså inte att du är kvinnohatare eller idiot! Har ingen åsikt om saken, vet ju knappt vem du är. Helt förståeligt om du inte läser så mycket på nätet att du inte sett vad som sker. Men memen hör till detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jag som ska tacka! Har fått en intressant diskussion och jag hoppas du hör av dig igen. Det har varit intressant

      Radera