tisdag 1 april 2014

Yle april skämt.. HEN Problematik..

Jag har hört att många blev "upprörda" över att Yle skämtade om HEN benämningen, men jag tyckte själv att det var otroligt roligt! Tycker själv att det är patetiskt att allt måste vara könsneutralt. Jag tycker att t.ex. barn ska få leka med vad de vill, inte tvinga dem att leka med leksaker som hör till det motsatta könet..




Varför kan vi inte låta pojkar vara pojkar och flickor vara flickor? Och de som vill vara nått annat får vara nått annat..
Jag tycker att naturen ska ha sin gång, alla ska få göra som de själv vill utan att nån kommer med en rosa barbie docka för de tycker att de ska stimuleras inom alla olika kategorier..

LÅT BARNET VÄLJA SJÄLV!




Från och med nu avskaffar jag ordet hen, och du som klagar får använda ordet hän..

Sluta skaffa problem som inte finns, gör inte livet mer invecklat än det är. Mänskan ska äta, föröka sig samt dö, sen är vår uppgift klar.

13 kommentarer:

  1. Halder no me de! Vill en flicko leik me bila å tex en pojk klä ut se ti prinsesso så ska man läta dem jära he fö man i ju ba båån ein gang! :) sjölv tå ja va lill så leikt ja både me barbi å bilar å små lego å me pojkar å flickor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt! Vafför ska man görae mejr invecklat en va he är?

      Radera
  2. Hen är inte att tvinga flickor att leka med bilar eller att pojkar måste ha kjol. Hen är lika med finskans "hän" och är enkelt att använda. YLE som menar att dom är inriktade på viktiga genusfrågor säger lite emot sig nu när de gör ett aprilskämt av det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, men jag har hört talas om genus skolor i Sverige, där de har pojkar att leka med flick leksaker och vise versa, och på det sättet tagit bort barnets förmåga att välja själv.

      Radera
  3. Från mediesprak.fi: "Hen är ett könsneutralt personligt pronomen som bland annat har kommit till för att förenkla språkbruket när man inte kan eller vill precisera en persons kön. Vid sidan av andra modeller för hur man refererar till personer man inte vet könet på kan alltså hen vara en lösning." Det har alltså ingenting med genusskolor att göra utan endast om en språkförenkling. Han eller hon är längre än hen. För mig som jobbat med radio är det här ett jättebra ord som gjorde mitt radiospråk mycket enklare :)

    Håller med Eela, det är ju exakt det som genuspedagogik går ut på :) love ittt

    Yleskämtet var för övrigt meningen att fungera som en väckarklocka för alla hen-haters, superkul ju :D först tog man nånting relevant, och sen efter ingressen går det bara utför. Exakt det som hen-haters är rädda för. En väldigt irrelevant rädsla som saknar grund :) fick mig nog ett gott skratt då jag tänkte på hur mångas blodtryck som måste stiga....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bra svar, men då jag hör "hen" så kopplar jag ihop det automatiskt med genus skolor.. >_>

      Radera
    2. i alla fall här i Pampas området så tycker "alla" att hen är något extra, som egentligen inte behövs, folk är rädda att Finland blir mera som Sverige..
      För övrigt har väl allmänheten svårt med nymodigheter.

      Radera
  4. Samma person som ovan här igen! Ville bara tillägga att jag alltså vet vem som stod bakom Yletexten och det är frågan om några riktigt smarta feminister så saken har nog diskuterats av vettiga människor innan den lades ut på nätet. Vad det får för effekt är sen en annan fråga, men tanken var endast god.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Farligt med feminister, men som jag sade tidigare så tycker jag själv att varför ska man göra saker så invecklat? Kan man inte låta saker vara som det alltid har varit?
      Skulle säkert uttrycka samma sak om det gäller bål bränning, har lite svårt för förändringar!

      Radera
  5. Finns ju X antal personer som inte kan eller vill vara något specifikt kön, för dem är ordet hen en enorm lättnad. Finns nog för övrigt också många henmotståndare i självaste Hufvudstaden också. Fast kan nog tro att Pampas är världsledande i konservativt tänkande. Eller vadå tro, jag är ju därifrån.

    Jag måste riktigt börja fundera när jag själv hörde det ordet och vad jag tyckte!? Kan inte ens minnas att jag nånsin haft en annan åsikt. Vet ej varför. Blev väl indoktrinerad och piskad blodig som barn. Snart blir jag väl en slät, fin skyltdocka utan kön som springer runt på stan och har ihjäl folk som inte kan stava till könsneutral. Den som kan stava till det får gå på henmässa med mig. Om man säger ord som "flicka" eller "pojke" säger det bara PLOPP och så dyker en armé upp, som när Voldemort förbjöd alla att säga hans namn i sista boken. Undrar förresten om Voldemort fick tillbaka samma form på sin "grej" när han fick en ny kropp? Tänk om det egentligen var en Hendemort som kom tillbaka?

    Ursäkta, jag är störd och lite drucken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, detta var den mest fantastiska text jag har läst!
      Du gjorde min dag! Jag hoppas att du tar många andetag ännu!

      Radera
  6. Jag tror och hoppas att hen inte syftar på att pojkar måste leka med barbiedockor och klä sig i rosa eller att flickor måste leka med bilar. Då är vi ju tillbaka på 0 utan någon slags jämställdhet. Att det är ok för pojkar att leka med dockor och flickor att leka med bilar hoppas jag däremot att vi kan acceptera :)

    Jag är för begreppet HEN när det syftar på att man själv väljer. Dock tror ja ju att pojkar ganska snabbt ser likheter i pappan och flickor i mamman och utvecklas då ganska naturligt till en hAn eller hOn. :)

    Men om vi ska jobba hårt för jämställdhet så är det ju naturligt att börja från barnen, fostra dem till icke-trångsynta, toleranta samhällsmedlemmar.

    Med jämställdhet kommer rättigheter och med rättigheter kommer också skyldigheter, anser jag! :)

    SvaraRadera
  7. Mm, men ibland känns det som att det finns viktigare saker att fundera på om man ska kalla personer han/hon/hen, finns det inte viktigare saker att tänka på?
    Och jag håller helt klart med dig att man inte ska vara trångsynt, för det leder ändå till problem.

    SvaraRadera