torsdag 17 april 2014

Förlovning

Jag har blivit ombedd om att skriva om förlovning, och vad jag tycker om denna kärleks rit.
Men vad är en förlovning? Ger man varandra ringar bara för att man tycker om varandra eller finns det mer bakom?
Då man förlovar sig lovar man varandra i princip varandra att en dag kommer vi att gifta oss, och vi älskar varandra.
Jag tycker själv att förlovning är en väldigt fin tradition, och jag vill själv förlova mig en dag.. Men inte ännu.
Min åsikt är att ungdomar idag förlovar sig för enkelt, de förlovar sig då de ännu är omogna, och deras lust varar inte allt för länge vilket leder till att förlovningen ofta bryts.. Jag tror att de flesta tror att om vi är förälskade idag kommer vi högst troligen vara det imorgon, dagen därpå, en vecka senare och även om 10 år, så de förlovar sig allt för tidigt..
Personer förändras, och den person du tog till din andra hälft kan ändras till en helt annan person, i början av ett förhållande håller båda upp en charader för varandra, men med tiden blir man mer och mer sig själv, och då ser man om man verkligen orkar med varandra!
För om man bara umgås ett par dagar i veckan så orkar man göra varandra nöjda, man anstränger sig lite extra så allt ska vara smärtfritt..
Men fan, om vi stoppar er under samma tak ett par månader och ni inte slipper att vila upp er från varandra så kommer ni gå varandra på nerverna och till slut kommer ni inte orka med varandra.
Men det är inte så sorgligt ändå, ibland blir det bara bättre då man har fått bo tillsammans, och man får starta ett liv tillsammans. Det hela handlar om en mognads fråga, hur bra man känner varandra, vad man har gemensamt och det viktigaste - vad man har för kontakt med varandra.

Så ni alla som har funderat på att förlova er, tänk er för, hur länge har ni varit tillsammans? Två månader och ni vill förlova er? Skärp er.. Efter ett par månader så vet man inte hur den andra personen fungerar..

Så hur vet man att man är ämnade för varandra? Först och främst ska ni tänka hur länge har vi känt varandra? Hur länge har vi varit tillsammans? Och sen ska ni ställa er frågan: Vill jag se denna person vid min sida resten av livet? Och sist men inte minst, det skulle kunna vara en fördel om ni har bott tillsammans ett par månader, för då vet ni hur er partner fungerar, och om ni är ämnade för varandra.

Förlåt om jag är kritisk, men jag tycker själv att man inte ska behöva förlova sig fler än en gång. Och ni alla som är nykära och vill förlova er, tänk en extra gång, om ni vill förlova er nu så kommer ni vilja göra det om en månad, gör bara inte ett misstag som kan och kommer påminna er livet ut.

9 kommentarer:

  1. MEN.. så finns det undantag ;) Tex vi all tyckt ju vi fölova oss fö tidit (hadd väl typ fria 8 mån) och vi e lyckligt gifta :D men vi hadd ju föståss bodd undi sama tak på 18m2 en stund föri vi fölova oss, det kan jag säga är en utmaning ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt! Ni vet hur den andra personen uppför sig! ;)

      Radera
    2. WoW 18m2 de är strongt.

      Radera
  2. Men ni sku väl vara ilag oavsett om ni sku ha förlova er elder int, sååå he er no bäst att int kör sönder konceptet och istället ta de säkra före de osäkra dvs. att man lär känn personen man ämnar förlova sig med väldigt bra. Men ni är ju ett lyckligt undantag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt, man behöver inte rusa fram, ta allt med ro!

      Radera
  3. Och jag vet att man kan förlova sig som 16- åring med ^^ FAST ingen tog det seriöst då .. men nu har de fått ångra sig ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, ibland lyckas det, men alla har inte samma tur! :O

      Radera
  4. Kan säg att jag å min älskade tjej har vuri ilag snart ett år å vi har vari j'vligt myki me varade. Nästan varje natt sover vi me varander å man sir ju hu hade ana fungerar. Ja vejt att he e ho ja vill dejl resten åv liivi me men ja ansir int att man ska förlova se såde tidigt helder fast man e stejnsäker, fö HUR säker e man på att man kmr vara ilag om 5 år ännu ? Bara liiti va ja tkr :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt! Jag vet inte hur gammal du är, men ändå jag antar att ni är relativt unga så man förändras relativt snabbt i unga år, så man ska inte göra något förhastat!

      Radera