onsdag 19 mars 2014

Farsan och pimplar sjukan..

Jag förstår inte.. Jag förstår bara inte..
Kan någon vänlig själ berätta för mig varför man måste stiga upp mellan 3-5 på morgonen för att göra sig redo för att sitta ute hela dagen och stirra ner i ett hål? + för att slippa till hålet kan man köra flera hundra kilometer på en dag..
Jag själv skulle aldrig ha tålamod att sitta flera timmar på isen och hoppas att jag får napp.. Men det jag inte förstår hur fan de kan hitta is i MAJ! Helt sjukt.. Farsan har också berättat ibland får de ha med sig plankor att gå på för isen är så tunn..
Han berättade också att en gång bröts isflaket itu, och om de inte skulle ha märkt det skulle de ha flutit ut till havs mot Sverige.. För de stora isflaken kan vara flera kilometer långa (i vissa fall) och de kan slitas från land obemärkt. Tänk om man sitter själv ute på isen, och när man visslar på en trudelutt och är på väg hem och märker: Aj fan, måste först simma tio meter för att slippa i land..
Men trots allt det här så förstår jag honom, jag tror att det är mycket mer än själva pimplandet. Jag tror att han själv mår mycket bättre då han sysslar med sånt som han tycker om, och det hela funkar lite som en "ritual", först ska väskan packas med alla saker (korv m.m.), ved till elden ska packas med så man inte fryser. Och sen ringer man runt till alla andra bekanta som sysslar med samma sak och försöker få reda på var man kan få napp och hur isen ser ut, behöver vi plankor eller ej?
Och sen då de äntligen får napp får de manliga instinkterna ta vid, de känner att de har lyckats fånga mat åt sin svältande familj, och kan stolt visa upp sitt byte när man kommer hem och på så vis visa vem som är alfa hanen i "flocken".



                                                               Såhär pimplar man..

P.S. Glömde säga att jag tror att fiskare njuter av att rensa fisk, de får helt enkelt döda nått..

Vad ska man göra med personer som försöker övertyga en att det går utmärkt att pimpla ännu i maj? Och säger att isen håller ännu..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar