onsdag 5 februari 2014

Hemorrojder..

Vet ni vad jag hittade i min lilla tidning? (Världens Historia)
Jag hittade hur de botade olika sjukdomar förr i tiden! Och jag tänkte att jag skulle börja med Hemorrojder idag!
Vad är hemorrojder? Låt oss se vad Wikipedia säger...

:Hemorrojder är en förtjockning av blodkärlsfyllda vävnader från ändtarmen som buktar ut, utanför anus. En vanlig missuppfattning – även i medicinska kretsar – är att det rör sig om rent åderbråck i anus.

Det låter inte så trevligt.. Men år 400 f.kr. så hade de en utmärkt metod!
De hettade upp en järnkrok som de sedan toppade upp i ändtarmen.. Och dessutom var det uppskattat att patienten skrek högt, för då utvidgades ändtarmen bättre! Och då var det mycket lättare att skrapa bort problemet! Skulle ni vilja pröva metoden?

Men tusen år senare kom en munk fram till att hans hemorrojder lindrades när han satte sig på solvarma stenar! Och han hade dessutom ett sjukhus så folk med hemorrojder började vallfärda dit.. Och efter hans död blev han helgon förklarad! Och dessutom fick han hemorrojder uppkallat efter sig! Wohoo! Nu talade man om "Sankt Fiacres förbannelse".
Men efter hans död hade järnkroken blivit på mode igen.. Så hoppas att någon vill testa, för det är inte alls omöjligt att få fram en järnkrok!


P.S man bränner fortfarande bort hemorrojder.. Men med laser.. OCH man får bedövning..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar