tisdag 10 december 2013

Räddaren av 10 små okläckta ägg..

Idag gick jag igenom kylskåpet och så märkte jag, faan!
Datumet på äggen jag köpte gick ut för två dagar sen, jag anade lite att de går fortfarande att äta men jag ringde ändå till morsan (wohooo >_>) och frågade om det gick att äta eller om jag skulle få tillbringa resten av veckan på toan. (skithuusi, som man säger på dialekt..) Och hon sa ät bara, saken var klar, här ska det göras mat!

Som ni ser, så hade jag faktist lite ägg...

Men.. Det var bara att börja kläcka! 

Sen så lekte jag grävmaskin , och kryddade maten!

Så här ser en perus (vanlig)  stuide middag (budget variant)
Jag lovade mig själv att inte sätta upp mat, men kunde inte låta bli att visa hur jag räddade 10 ägg från att slängas!! Känner mig lite som en djurrättsaktivist! Räddar okläckta ägg från att hamna i sophinken, men direkt ner i stekpannan istället!

2 kommentarer:

  1. Ägg går att ät upp till 2 veckor efter att bäst före datume har gått ut. Ett enkelt sätt att si om ägge e ruti e att lägg dem i en skål me vattni - sjunker di e di ok, flyter di e di gambel! :) /tips från en studerande som int har råd ti släng mat i onödan ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Låter som sunt bondförnuft! ;)

      Radera