fredag 15 november 2013

Uppdrag: Flörta med mat tanten..

God eftermiddag, en grå och tråkig dag idag, men men snart kommer snön och håller oss instängda!
Idag tänkte jag prata om artighet, är det bara jag som har tänkt att fy fan vad alla är oförskämda? Så fort man går på stan ser man fullt med bittra mänskor som går runtomkring, och man får inte gå fram till en främling och börja tala (i nyktert tillstånd) utan att man får många ögonkast på en, och de tänker vad fan håller han på med? Fast även man endast försöker vara artig, så misstolkar en vanlig finländare att han vill 1. råna mig, 2. Ha tobak/eld för tobak, 3. Ha sex 4. Egen erfarenhet som ni har sett/hört/varit med om..

Så jag tänker varför är det så svårt att visa varandra ömsesidig respekt? Vara artig? Det är inte så svårt då man möter en främling att man är hövlig, redan en nickning räcker för att visa en annan individ respekt, och jag har en fråga till er, hur ofta önskar ni expediten i kassan trevlig helg, god fortsättning och så vidare.
Det krävs så lite att göra en annan mänska glad, så varför gör vi inte det?
Jag kan berätta från egen erfarenhet att när jag har arbetat som portsiär (en portsiär kan jämföras med en porrstjärna ;) haha ) och jag får oftast bara höra negativ kritik, att jag är jävligt oprofessionell när jag slänger ut din fästman då han spydde ner hela bordet och sedan skyller på någon annan, (påhittat scenario) men några få gånger har damer (wohoo egoboost!!) gett en kommentar att jag ser bra ut/ bra klädd eller rent av jag har skött mitt jobb bra, och av en sådan liten gest kan få mig att må bra resten av veckan..

Så nu i skolan, har jag talat med en klasskamrat att en av de som jobbar i köket som brukar kontrollera mat biljetterna ser alltid ledsen och sur ut, så då bestämde jag mig för nej nu ska hon få ett artigt bemötande!
Följande dag var jag taggad och skulle "flörta" med mat tanten men ack nej! Det var en annan mat tant där, men men mina vänner, idag var hon där och hade samma ansiktsuttryck som vanligt.. Så då det blev min tur sa jag på finska och såg henne i ögonen och sa: Hyvä päivän jatkoa (ha en god fortsättning på dagen) så sken hon upp som en sol och sa: Kiitos samoin (tack du också). Och det kändes bra inombords att jag kunde göra någonting gott för någon annan! :)

Så jag uppmanar er att göra små gester mot andra, för det krävs så lite och det gör otroligt mycke!

                                            Bara för att jag känner mig så kärleksfull idag:






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar