torsdag 14 november 2013

Lura sig smart..

Godkväll alla där ute!

Efter att ha kommit hem rullande från stan så började jag tänka på hur vissa i min bekantskaps krets vinner argument (no hard feelings roommate ;) ) genom att använda ord och argument som de i sin omgivning inte förstår, och på detta vis vinner för man kan inte argumentera med någon som man inte förstår (ungefär då jag diskuterar med finskatalande personer >_>).

Så nu tänker jag vara hjälpsam och visa er hur ni kan visa er smart när ni umgås med era vänner.. Vägen till att vara smart är att använda ord som ingen förstår ;).

1. Adekvat = riktig, att något är riktigt
2. Anomali = avvikelse
3. Antererad = Upphetsad
4. Bakdanta = förtala
5. Bida = vänta, invänta
6. Demagog = folkuppviglare
7. Dito = Det samma, jag håller med
8. Eskalera = öka
9. Fager = vacker (pojkar! kalla en dam fager och hon faller pladask ;) )
10. Fallera = Misslyckas, en brist föreliggare
11. Frekvent = ofta
12. Gälla = kastrera
13. Hied, hialös = otålig
14. Impertinent = respektlöst uppriktig eller närgången
15. Klyptopi = med klyptopi avses läran om hur man klyver potatis/päärona för att få optimal storlek ur koksynpunkt.

Exempel meningar: Den gällade grisen "Rosa" sprang med en eskalerande fart ner mot svinstian från motorvägen.

Victor jagar frekvent grisar vid motorvägen som har rymt, men oftast fallerar han att fånga dem.

Jag hoppas att ni fick nytta av min lärdom, och tro mig det går att lura sig smart, har lyckats nu i 20år.. ;p







                                                    Here take this potato pig!

10 kommentarer:

  1. sjukt bra blogg!! man buri ju saknin de, men ja kmr ti vasa nästa år me de å så far vi ti ollis :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. vitto va najs! jag saknar no te å ;) men he kan vara att jag far ti ååbo :o

      Radera
  2. Deas du ska koma ti Åbo. Va sko du studer ifall du komber hi annos? Me tanke på din vokabulär sku du ju kuna studer svensk haha xD Btw. Bida ha man ju hörd. Att man ska bida sin tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har funderat på historia ^^, men sofia ja kan int stava :/ jag stavar som en kratto! Ja jag tog några ovanli, osan mejr vanliga uttryck ;) rolit att du läser min blogg! :O :3

      Radera
    2. Ja men he ska du fa på xD he blir säker bra. No tycker ja hittills du ha stava bra i din blogg haha, ja studerar svensk int kan ja stava na fö he. Måsta ju no byri läsa, du skrivar ju om liti ovanlig tavara jär :) Dessutom har de skitbra mat i Åbo. Ba så du väjt.

      Radera
    3. Hede tar jag som en komplimang! hede mat lockar no tå du sejr såde :D

      Radera
  3. Haha du e så bra! Å söt potato pig :3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha tack ;) bra att du tycker he e intressant! jaa de ede ;) :3

      Radera
  4. Jätte bra blogg de här skall du fortsäta me!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack skadu ha! Jag ska fortsätta! :D

      Radera